Rozhovor: Martin Karvaš

``... myslím si, že dobrej hudby je vo svete dosť len ju treba vyhľadať, v rádiách ju nepočuť...``


Jeden z najlepších Slovenských hudobníkov, ktorý hrával v kapelách ako: Banket, Burčiak, Elán a produkoval aj veľa umelcov, sa hudobne pred pár rokmi odmlčal. V súčasnosti však stále hráva, no už len pre seba. Jeho skúsenosti z hudobnej brandže a zážitky ktorých má určite dosť ma priviedli k tomu, aby som s pánom Karvašom tento rozhovor spravil. Tu je výsledok.



Ako si sa dostal k hudbe?

Môj tatko bol dramatik a chcel aby som robil neslovesné umenie, aby som nemal problémy. Vtedy bola ťažká doba kedy viacerí umelci boli prenasledovaní a keď že hudba je abstraktné umenie, otec predpokladal, že sa problémom vyhnem.

Tvoje hudobné začiatky?

Klasika, hodiny klavíra, teória, hodiny kompozície a na konzervatóriu som študoval hoboj a kompozíciu a na VŠMU už len hoboj.

Ako si sa dostal z klasiky do big beatových kapiel?

Kamarát ma priviedol do skupiny, kde sme hrali rôzne štýly, od pop rocku až po jazz, neskôr som hral v skupine Strom kde hosťoval Peter Lipa, nasledovala kapela Burčiak, kapela Deža Ursínyho, nasledoval Limit Meky Žbirku.

Na čom si hrával v týchto kapelách?

Klavír a syntetizátor.

Kto ťa v hudbe najviac ovplyvnil?

Bolo to viacero ľudí keď že som hrával tzv. „ľahký žáner“, veľký význam mal pre mňa a trvá to aj dodnes Chick Korea. V klasike to bol Bach, Stravinsky.

Hru na akých nástrojoch ovládaš?

Klávesové nástroje, hoboj a jeho mutácie.

Ako si sa dostal do Elánu?

No to musíme spomenúť najprv Müllera, s ktorým som založil skupinu Banket. Po krátkej úspešnej ére tejto skupiny došlo k vážnym nezhodám s Richardom, vtedy z Elánu odišiel Patejdl a Ráž s Balážom ma oslovili.

Aká bola v tomto období situácia, dalo sa hudbou uživiť?

Paradoxne áno, dalo sa tým vyžiť, žil som tým od 17 rokov. Mal som nízky honorár ale vďaka železnej opone, zabehnuté kapely hrali ročne stovky koncertov. Takisto som žil aj z nahrávok.

Aká bola tvoja prvá práca?

Hudbou som sa živil od 17 rokov až do 45 rokov.

Čo si si kúpil za svoj prvý hudobnícky plat.

Prvé roky som peniaze vrážal do nových nástrojov tak ako snáď každý no nie?

Ako vnímaš momentálnu hudobnú scénu?

90% je pre mňa nepočúvateľné, mojim najväčším nepriateľom je pre mňa rádio. Mizerné skladby mizerné hudobné výkony mizerní speváci. Tých zvyšných 10 % ma občas niečo zaujme, najmä Jana Kirschner a v poslednej dobe ma zaujala Komajota. To sú kapely, ktoré keď počujem tak ma aspoň hamba nefacká. A nevadí mi ani IMT Smile.

Kedy si prestal pôsobiť v kapelách?

Naposledy som hrával v Prúdoch P. Hammela do polovice 90. rokov. Potom som postavil prvé nahrávacie štúdio Ebony a venoval som sa produkcii tohto štúdia.

Si hudobne aktívny aj v súčasnosti?

Viac menej som sa vrátil k vážnej hudbe a denne s veľkým potešením cvičím na hoboji. Kým fungovalo Ebony aj som občas hosťoval ale v súčasnosti Ebony už neexistuje.

Myslíš si že kapely ktoré sú dnes najviac predávané, sú aj po hudobnej stránke bohaté?

Minimum kapiel ktoré dnes v úvodzovkách vo svete letia pokladám za kvalitné. Tam je veľky rozdiel voči minulosti. S nostalgiou spomínam na 70.roky, kedy kvalita bola úspechom. Dnes je to tak, že dnešné pop kapely robia všetko hlave preto, aby pop boli, to znamená, že podľa toho aj komponujú. Kvalitne ovládať nástroj sa dnes nepovažuje za nevyhnutné. Takže si myslím že dnešná hudobná scéna je skôr o konzume. Sú to väčšinou rýchlo kvasené kapely, ktoré aj rýchlo zaniknú a neštekne po nich ani pes.

Aké kapely z tých zvučnejších mien u Teba nahrávali?

So známych Slovenských kapiel a interpretov: Elán, Habera, IMT Smile, Jana Kirschner, Tublatanka, Horkýže Slíže, Gladiator, No Name, Peter Lipa.
Z Českých Karel Gott, Lucie, Wanastový Vjecy, Šalom a mnoho ďalších; Lucie Bila, Jiří Korn.

S kým sa ti najlepšie spolupracovalo?

S Paľom Danekom ktorý bol kapelníkom Burčiaku, s ktorým sme nahrávali veľa iných projektov.

Prečo štúdio Ebony zaniklo?

Ebony zaniklo pretože sa to prestalo vyplácať. Dnes je nahrávacia technika veľmi lacná a dobrých muzikantov, ktorí vedia nahrať skladbu na pás bez chýb je čím ďalej menej.

Aký je tvoj názor na súčasný módny fenomén Hip-Hop?

No tak o tom ti veľa nepoviem, to sú veci ktorým už veľmi nerozumiem, pretože som iná generácia a nie som primitív, aby som odsudzoval veci ktorým nerozumiem.

Máš nejakého obľúbeného hudobného interpreta či už Slovenského alebo zahraničného?

Soňa Horňáková a zo zahraničných je to Sting.

Sleduješ modernú hudobnú scénu?

POP music skoro vôbec nesledujem skôr ma zaujíma Fusion, počúvam toho dosť na nete takmer každý deň, často sa mi páčia skladby kapiel ktoré vôbec nepoznám a hneď aj zabudnem ako sa volajú, ale myslím si že dobrej hudby je vo svete dosť len ju treba vyhľadať, v rádiách ju nepočuť.

Čo Slovenskej scéne podľa teba chýba?

Kvalita. Iný prístup, iná produkcia. Hudba sa má robiť preto, aby bola dobrá, nie preto, aby bola populárna.

Aký je tvoj názor na rock a metalové odvetvie?

V 70. rokoch ma oslovili ``Cepoši`` a páčili sa mi aj Plantové sólovky. Mám rád dobrú rockovú muziku. No a metal to je pre mňa silné kafé. Keď som počul od Sepultury nejaký slaďák tak to sa mi dosť páčilo, ale keď dali rýchlu skladbu tak som nechápal.

Ďakujem ti teda že si prijal pozvanie na tento rozhovor, nech sa ti darí a prajem ti veľa dobrej muziky.

Ďakujem ti .

1 Comment:

  1. Unknown said...
    S radostou som si precital tento vzacny clanok. A v mnohom suhlasim, najma co sa tyka sucasnej hudby. Aj pre mna je dnes radio velkym nepriatelom. Martin Karvas robil vyborne skladby - Neobzerajte sa p. Lotova, Najlepsie dievca na svete, Dnes je laska pritaz atd. atd.. Vyborne napady, vyborne zahrate... Pocuval som ho od ery Banketu, neviem v com spocival rozchod s Mullerom, to by ma aj celkom zaujimalo. Viac takych clankov, prosim.

    PS: vylepsite pravopis clankov, nech to ma uroven patricnu osobnostiam, o ktorych sa pise... dakujem.

Post a Comment