"Nemám rád současnej trend minikrabiček, ve kterejch jsou narvaný součástky. Mám radši když to dejchá."


Stránky http://www.hoho.cz/efekty/ som objavil len nedávno. Ich zakladateľom je Jan Hořínek, fanúšik hudby 70tych rokov, ktorý sa venuje výrobe vintage efektov. Porozprával som sa teda s človekom, ktorý sa snaží udržať pôvodný rock n rollový zvuk pri živote aj v dnešnej dobe hi-gain aparátov.
Kedy si sa dostal hudbe ako takej a ktoré žánre Ťa najviac ovplyvnili?
K hudbě jsem se dostal jako dítě, normálně. Otec měl pěknou sbírku desek a mezi nima jednu s tučným nápisem Pink Floyd. Tu jsem točil pořád dokola. Po létech jsem zjistil, že to nebyli Pink Floyd, ale nějaká brazilská skupina Silver Star, která prostě hrála jejich písničky. Pak samozřejmě přišli na řadu Zeppelini, The Who a Rolling Stones. Jo a z československejch jsem měl rád Katapult. Floydy mám ale pořád neradši.

Čo bolo v Tvojom prípade hlavným impulzom pre výrobu efektov a prečo si sa rozhodol práve pre vintage zvuk?
Hrál jsem v pár kapelách bluesově-rockenrollového ražení, kde pro krabičky nebyl prostor. Chybělo mi to a protože je elektronika můj původní obor tak jsem si narychlo udělal takovej hybrid Fuzz Face / Tone Bender a začal ho plaše používat. Mám ho dodnes.

Kedy si postavil svoj prvý efekt a ktorý to bol? Je ešte stále funkčný? : )
První byl Fuzz podle Amatérského radia (ročník L, čísko 1, strana 8, obr. 31). Hrál strašně a byl umístěn ve stylové krabici od bonbónů. Mám ho někde hluboko pod ostatními krámy z dětství.

Do akej miery je podľa Teba dnes vintage zvuk žiadaný medzi gitaristami?
To záleží co kdo poslouchá a co kdo chce. Kytarista, co chce mít zvuk někoho jinýho určitě bude chtít krabičku jako má ON. Kytarista co chce mít svůj zvuk jí bude chtít možná. Co se týče přímo vintage krabiček je to to samý jen zarámovaný rokama 1960-1980. Soudě podle ohlasů na moje stránky zájem je.

Inšpiroval si sa pri výrobe niektorých z Tvojich efektov zvukom nejakej konkrétnej kapely?
Pink Floyd, Led Zeppelin, .... taky se mi líbí Fuzz co používá Ennio Morricone v Tenkrát na Západě. Ten je prostě parádní.

Používaš na testovanie, prípadne hranie aj vintage gitary a ampy?
Mám Les Paula Standard 77’ a kombo VOXAC15 se dvěma Bulldogama. Tím pro mě skončila cesta hledání zvuku. Jsem spokojenej uživatel a nechci nic jinýho. Před časem jsem si koupil pro radost Danelectro DC59. Chtěl jsem jí strašně dlouho a strašně dlouho jsem si jí odpíral. Má nádhernej, průzračnej, teplej zvuk.

Dizaj efektov si navrhujes sám, alebo vychádzaš z pôvodných rozmerov a tvarov?
Vycházím z původních zapojení. Plošné spoje si dělám svoje, protože mnohé originály byly navržené velice podivně a mohly by mít tendenci oscilovat. Rozměry, tvary a barvy si taky navrhuju sám. Grafika je moje hobby. Navrch mám rád větší krabičky, působí na mně spolehlivějším dojmem, což je blbost, ale je to tak. Nemám rád současnej trend minikrabiček, ve kterejch jsou narvaný součástky. Mám radši když to dejchá.

Na Tvojej stránke som videl odkaz na kapelu Vejfuk, v ktorej hráš. Testuješ svoje výrobky priamo na pódiu?
Jo jasně, kluci se nejdřív netvářili, ale neměli na výběr. Teď už jsou spokojený.

Ako si nahrával svoje ukážky, majú výborný zvuk.
No, děkuju :). Nahrával jsem je potichu, v paneláku. U komba jsem měl strčenej obskurní, omlácenej mikrofon Omnitronic M-60, co jsem si půjčil ze zkušebny. Gain na kombu jsem stáhnul na minimum a ekvalizér na prostředek. Na něco jsem používal Strata od Petera Jurkoviče, místního stavitele kytar a mého kamaráda. Některý ty ukázky jsou z pokusu o filmovou hudbu, kterýmu jsem se věnoval celé léto. No, nakonec z toho sešlo, hahaha, tak mám aspoň ukázky.

Máš značku Electronic Orange – inšpirácia známou firmou Orange, alebo skôr filmom Clockwork orange? : )
Trefa! Clockwork orange. Nikdy jsem ten film neviděl, knížku nečetl, ale název se mi líbí. Jo a taky se mi líběj samolepky na pomerančích. Lepím si je na kytaru.

Ktorý z efektov v ponuke sa Ti robí najkomplikovanejšie, ktorý robiš najradšej a koľko Ti to zaberie priemerne času.
Jasně nejsložitější je Moon-Vibe. Jsou to 3 samostatný obvody – zdroj, pomaluběžnej oscilátor a fázovací obvod. Zabere mi to týden. Všechno dělám sám, v předsíni. Nejvíc nemám rád obrábění kovů. Tam když člověku ujede ruka tak může začít znova.

Množstvo veľkých značiek dnes siaha po svojich starých modeloch a zaraďuje ich znovu do výroby. Aký máš názor na reissue veci svetových značiek, ako Orange, Marshall.
Orange znám jen velmi málo – Zeppelini, Fleetwood Mac. Máme-li mluvit o krabičkách, staré modely dělá Jim Dunlop. Skupuje staré legendární značky a vyrábí je znova pod svým logem. Jak to dopadá nebudu komentovat. Nechci bejt zlej.

Plánuješ v budúcnosti rozšíriť sortiment?
Jasně. Ale budu dělat jenom efekty, které mám rád sám. Je to věc srdce, pošetilost, koníček. Takže chorus v sortimentu určitě nebude.

Hrá na Tvoje produkty nejaký známy gitarista z Čiech, alebo Slovenska?
Já jsem ty stránky vystřelil teprve před měsícem, takže ne, nemá.


Ďakujem Ti za rozhovor a prajem veľa úspechov



Autor:blaze
Foto: Jan Hořínek


link na efekty: www.hoho.cz/efekty/

0 Comments:

Post a Comment