Recenzia na gitary LAG

S trochou nadsázky by sa dalo povedať, ze francúzi, ako znalci dobrého vína a zakladatelia extravagantného kankánu spojili tieto dva elementy pri výrobe gitár značky LAG. Pod kvalitné prevedenie, zvukovú charakteristku, ako aj celkový dizaj sa totiž táto juhofrancúzska firma podpisuje už celé štvrťstoročie.

Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé modely. Filozfia firmy, ako je už vyššie spomenuté, je postavená na kvalitnom prevedení a osobitom dizajne. Tvary LAG-u charakterizujú tri hlavné modely. Prvým je model JET, zastupujúci klasický stratovský zvuk, model ROXANE, tvarovo pripomínajúca gitary legendy Anthraxu, Scotta Iana a triumvirát uzatvára superstrat ARKANE, typický zástupca tvrdých odnoží rockovej muziky. Takže, zobereme to od začiatku:

JET JV100-SUB
          Tento model je najlacnejším produktom firmy LAG, avšak rozhodne sa ako lacný nechová. Na pohľad jednoznačne vychádza z koncepcie stratocasterov. Štandardné rozmiestnenie troch singlov, vintage tremolo a javorový krk. LAG však razí svoju vlastnú cestu a ako prvé padne človeku do oka tvar. Gitara ma podstatne menej krojené „rohy“, čo však neprekáža pri hre vo vysokých polohách a taktiež oblúk medzi prednou a zadnou časťou gitary je tvarovaný pod väčším uhlom ako klasické stratocastre. Dizajn gitary dopĺňa biely krémový pickguard s moderným oválnym tvarom, 5 polohový prepínač, 3 firemné single snímače a vintage tremolo. Krk je spojený s telom pomocou štyroch skrutiek. Zaujímavosťou je, že model JET má 24 pražcov, teda na chuť si prídu aj gitaristi ktorí „nutne“ potrebujú dve oktávy Krk je vyrobený z javoru, rovnako ako aj hmatník, pričom tento kus mal veľmi peknú kresbu, ktorú umocňoval aj matný lak.. Inlaye sú v podobe bodiek. Od tretej polohy sa postupne zväčšujú až k dvanástej polohe, aby sa potom smerom k 24 zmenšovali. Žeby ďaľšia francúzska extravagancia?

Pozrime sa ako JET hrá? Príjemným zistením bolo, že gitara už od výroby bola dobre zoštelovaná a čo ma ešte viac potešilo, bola osadená skvelými strunami Elixir. S ladenim nemá JET najmenšie problémy. Mechaniky kladú primeraný odpor a ladenie držia dobre. Pri používaní no-name tremola sa gitara nerozlaďuje, tón je stále rovnako pevný a nekolíše. Čo by som však výrobcovi vytkol je umelý nultý pražec. V tejto cenovej kategórii to však nie je výnimka, bohužial skôr pravidlo, avšak gitare by jeho výmena rozhodne neuškodila.

Po zapojení do aparátu sa na čistom kanály z gitary ozve príjemný bluesový tón, ktorý však treba dotvoriť tónovou clonou. Pri jej maximálnom otvorení totiž gitara produkuje príliš výškový zvuk na ktoromkoľvek snímači. Tónova clona má však taký široký rozsah, že spolu s piatimi polhami prepínača sa dá z gitary vytihanuť široké spektrum farieb zvuku. Tónovu clonu dopĺňa ešte jeden volume ovládač, ktorý má plynulý nábeh, čiže slákove efekty robené volume ovládačom nie sú problém pre hociakého zručnejšieho gitaristu. Po prepnutí na skreslený kanál sa z aparátu ozvalo to, čo chce počuť každý fanúšik rockovej muziky – dravý sound. Snímače nemajú príliš silný výstup, teda hi-gain z toho človek nevytihane, ale o to viac si rozumejú s poloskreslenými zvukmi. Pri lacných gitarách sa často stáva, že snímače sú mikrofonické, teda napískavajú a človek si ich musí vymeniť. Tu našťastie tento problém nehrozí. Aby som ich zas len nechválil, musím podotknúť, že keď človek hrá na krkovom, ale najmá strednom snímači, začínajú brumieť. V medzi polohách a na kobylkovom snímači tento neželaný efekt nie je. Celkovo sa na modely JET hrá pohodlne a príjemne. Pražce sú na krku zapracované dobre, krk nie je príliš tučný, gitara je dobre vyvážená a za sustain sa jej lipové telo rozhnodne nemusí červenať.
          Suma sumarum – model JET je určený na bluesovú a rockovú muziku a vo svojej cenovej kategorii sa skutočne nemá za čo hanbiť.

+
pohodlný krk
24 pražcov
rozsah tónovej clony
tremolo
nenapískavanie snímačov

-
brum krkového snímaču
na skreslenom zvuku nie je dostatočne cítiť rozdiel medzi kobylkovým a krkovým snímačom

Tech info:

Krk: javor
Hmatník: javor
Pražce: 24 pražcov (medium)
Telo: lipový masív
Snímače: LAG NEW VINTAGE (Single)
Tremolo: LAG NEW VINTAGE
Ovládače: 1x volume, 1 x tone, 5-pásmový prepínač snímačov
Hardvér: niklová povrchová úprava

ARKANE AF200-AMB
          Už na prvý pohľad je jasné, predovšetkým pre koho je tento model určený. Mahagonové telo so žíhanym javorom, doplnené javorovým krkom s ebenovým hmatníkom nemôže jedoducho zvukovo hrať zle. Vzhlad gitary vychádza z klasického superstratu, teda 24 pražcov, floyd rose, 2x humbucker, 1x singel. Pod pohodlie hry sa podpísal príjemny krk a hlavne dobre riešené výrezy pre hranie vo vysokých polohách. Pred zapojením do aparátu bolo potrebné nastaviť dohmat, pretože najmä vo vyšších polohách boli struny vyššie ako by sa na takúto gitaru patrilo. Po naladení a zamknutí floydu však všetko šlapalo ako má.

Poďme ku zvuku. Hneď na začiatok by som rad povedal, ze model ARKANE si viac rozumie so skreslenými zvukmi ako s čistými. Snímače EMG-HZ nezneli na tomto modely pri čistom zvuku, tak ako by som si predstavoval pri clivých bluesových sólach. Zvuk mi totiž prišiel mierne zastretý, aj pri otvorenej tónovej clone. Najpríjemnejši zvuk sa mi podarilo nájsť v kombinácii krkového humbuckra a stredného singla.

Na poloskreslených zvukoch hrá gitara štandardne, no pri hi-gaine človek zistí, že drží vskutku podarený nástroj. EMG-HZ neboli zlou volbou firmy LAG pri tvorbe ARKANE. Avšak, určite by bolo zaujímavé, keby už táto séria modelu bola osadená aktivnými snímačmi. HZ-tka totiž nemajú príliš silný výstup a preto je potrebné sa do strún viac oprieť. Vtedy si gitara udrží dlhý sustain a plný zvuk. Na druhej strane treba pochváliť, že všetky tóny sú konkrétne a žiadne zliatie ani pri vysokých skresleniach nehrozí. Ešte podotknem, že gitara bola ladená štandardne v „E“ a natiahnuté mala desiny Elixíri. Zaujímavé by určite bolo, skúsiť gitaru s hrubšími strunami a podladiť ju o pol, alebo celý tón.
          Uchytenie páky floydu je riešené klasicky, so závitom. Floyd pracuje spolahlivo aj pri divokom pákovani a la Steve Vai. Potenciometre volume a tone su umiestnené v dobrej vzdialenosti, takze práca s nimi počas hrania zaručuje potrebný komfort. Tónová clona je naviac riešená systémom push-pull, kde vo vytiahnutej polohe rozopína zadný humbucker, čím sa docieli ostrejší, prieraznejší zvuk. Zaujímavo je riešený 5-polohový prepínač, ktorý sa nepohybuje po klasickej osi, ako je to zvykom pri iných značkách, ale v prípade ARKANE opisuje mierny polkruh.
          Po odskúšaní gitary môžem s kľudným svedomím napísať, že tento nástroj je určený predovšetkým hráčom, ktorí sa s tvrdou muzikou nemaznajú a zároveň si potrpia na elegantné prevdenie zachovavajúce dizaj klasického superstratu.

+
kvalitné drevo
jumbo frets
ebenový hmatnik,
tremolo

-
slabší výstup snímačov

Tech info:

Krk: javor
Hmatník: eben
Pražce: 24 pražcov (jumbo)
Telo: mahagonový masív, javorový top
Snímače: EMG HZ2 1xH4A / 1xS3 / 1xFH3A
Tremolo: FR Type
Ovládače: 5-pásmový prepínač snímačov, 1xVol / 1xTone / P-Pull Split Coil

ROXANE RM100-BLK
          2x humbuckre, lipové telo a pevná kobyla. Keď k tomu ešte pridáme tvar nápadne sa podobajúci gitare lídra amerických thrasherov Anthrax – Scotta Iana, máme pred sebou model Roxana. Vzhľadovo RM100-vka veľa nepovie, na tele matný čierny lak, v rovnakej farbe je aj krk i hlava. Svoje prednosti však Roxana ukrýva vovnútri. Vonkajšok teda len v skratke: krk je pohodlný s dobre osadenými medium pražcami, k telu prišróbovaný štyrmi skrutkami. Ladiace mechaniky fungujú plynule a spolu s tune-o-matic kobylou držia ladenie ok.

To najdôležitejšie čo ROXANE v sebe skrýva sú snímače. Už ich názov PowerMagnet 2 hovorí, že sa rozhodne nebude jednať o snímače so slabým výstupom. Na čistom zvuku sa citelne prejavuje zapojenie snímača. Pri zapojení krkového produkuje gitara plný jemne basový zvuk, kdežto pri kobylkovom je to štandardne opak. Dotvorením zvuku tónovou clonou a volume, ktorý je na ROXANE pre každý snímač zvlášť, sa dajú vytvoriť dva odlišné zvuky, ideálne na rytmiku a po prepnutí snímača na lead zvuky. Prepínač je umiestnený napravo dole od kobylky, takže je dostupný už aj pri dlhšom úhoze rukou.

Očividne najlepšie si ROXANE rozumie so skreslenými zvukmi. Aj pri vyokej miere skreslenia a dlhom sustaine si tón zachováva potrebnu konkrétnosť. Práve to by som vyzdvihol ako najväčšie plus. Vďaka konkrétnosti tónov, teda správnemu pomeru basov / stredov / výšok sa gitara dobre správa pri všetkých technikách, od klasického vybrnkávania, cez tapping až po palm muting. S očakávaním som teda gitaru podladil do „D“, ako sa bude javiť čitateľnosť tónov v tomto prípade. Gitara si aj v „déčku“ počínala skvele. Ladenie držalo, tóny boli jasné, basy viac mohutnejšie, teda tak, ako to má byť

+ vyníkajuce vlastnosti snímačov
silný výstup, konkrétnosť tónu
krk gitary