Rozhovor: AXIS



S bratislavskou kapelou Axis som sa stretol po robote v jednej fajn krčme pri pive a prehodili sme pár otázok ohľadom ich hudobnej činnosti.

Nazdar, som rád, že ste si našli čas na rozhovor pre náš blog.
Maroš: Díky, sme radi, že ste sa rozhodli uverejniť článok o našej kapele.

Pred dvoma týždňami som vás videl hrať v bratislavskom Randali na súťaži Blast Beat. Ako ste sa tam dostali?
Maroš: Ľudia od Blast Beat nás oslovili, nakoľko videli našu ukážku na nete a páčila sa im. Napísali nám mail, či by sme sa nechceli zúčastniť tejto súťaže.

O čo v nej išlo?
Maroš: Je to súťaž mladých kapiel a stredoškolákov, ktorí si založili fiktívne producentské skupiny. Súťaž má tri kolá, z ktorých postupujú vždy dve kapely, pričom z posledného kola vzíde víťaz.

Aká je hlavná cena?
Maroš: Kapela ide nahrať album, má zabezpečené turné a zúčastní sa celosvetového finále v New Yorku, alebo Dubline.

Vy ste sa zúčastnili v ktorom kole a ako ste dopadli?
Maroš: Hrali sme v školskom kole spolu s ďalšími siedmymi kapelami. Postúpiť sa nám nepodarilo, ale ohlasy publika i poroty boli pozitívne.
Minčo: Páčili sme sa aj keď v publiku vraj zvuk nebol moc dobrý. Atmosféra bola skvelá a na pódiu bolo výborne.
Viktor: Celé to funguje na tri kolá, niektoré školy mali vraj aj konkurz na prvé kolo, my sme sa zúčastnili prvého kola, musím povedať, že ja som bol s publikom a zvukom spokojný, osobný výkon žiaľ zaostal, tak isto som počul že zvuk vonku bol nekonkrétny.

Čo vám prinieslo účinkovanie v Blast Beat?
Maroš: Priniesol nám skúsenosť a propagáciu kapely po 8 mesiacoch strávených v skúšobni. Bol to neoficiálne náš prvý koncert.
Minčo: Zahrali sme si pred veľkým publikom, ale my sme to moc nevnímali ako nejakú súťaž ale iba ako koncert. Zistili sme ako nám to hrá na pódiu a podobne keďže to bol náš prvý koncert v tejto zostave.
Viktor: Také prvé oťukanie sa navzájom na pódiu, predsa je to iné ako v skúšobni, keď pred nami stál vypredaný Randal, ale vynikajúci zážitok máme z celej akcie.

Čiže na oficiálny si musíme ešte počkať.

Maroš: Jasne, koncertovať začneme koncom mája, po našich maturitách, potvrdený je termín 29. mája v Pezinku v hostinci U Švarca, kde hráme s bratislavskou rockovou kapelou Janesession.
Viktor: Ďalej pokračujú koncerty z víkendu na víkend






   video bolo pridané so súhlasom http://www.deviantproduction.sk/

Späť ale ku začiatku Axis, pôsobil si predtým aj v iných kapelách, alebo toto je Tvoj prvý projekt?
Maroš: Spolu s gitaristom Minčom sme hrali v thrashmetalovej kapele Seigon, gitarista VicTo pôsobil v kapele Wolfhunt a náš basák Slaver hral vo viacerých kapelách mimo Bratislavy.
Slaver: Aby to bolo presné, prezradím, že som z Trenčína a tam v regióne som začínal na oldschool hardrocku, ale potom ma to viac začalo ťahať metalovým smerom, ten thrash mi bol, aj je, srdcu najbližší, chvíľu som hrával aj Metallica revival, asi ako každý druhý hudobník, ale je jasné že z vlastnej tvorby mám väčšiu radosť.

Ako ste dali dohromady Axis?
Maroš: Keď sa Seigon rozpadol, s Minčom sme chceli pokračovať ďalej, zlanárili sme Viktora, ktorý práve skončil s Wolfhuntom a keďže sme ho poznali dlhšiu dobu a rozumieme si s nim ako človekom, nebola spoločná spolupráca problémom. Slavera nám pomohol nájsť kamarát z kapely Kamorthon, za čo mu ďakujeme. Po Slaverovom príchode bol Axis kompletný.
Viktor: Ja som viac-menej v tej danej situácii ešte neskončil vo Wolfhunte, ale Maroš sa ma spýtal či nechcem ísť hrať do AXISu (vtedy ešte bez názvu), no a ja som potreboval kratší čas cez ktorý som si premyslel, že odchádzam z Wolfhuntu a v ten deň som si odviezol aparatúru do novej skušobne.

Prečo ste vybrali názov práve Axis. Keď si ho zadám do googlu, vyhodí mi od IT firiem až po realitné kancelárie : )
Maroš: Keď sme začínali, každý priniesol nejaký návrh, prešiel však Viktorov, ktorý vymyslel cestou z Viničného do Bratislavy a po spoločnej dohode sme zvolili tento názov.
Minčo: Vymyslel ho so mnou : ) bolo to pri Čiernej vode smerom do Vajnor : )
Viktor: Nám prišiel taký zvučný, ostrý a dobrý na zapamätanie.

Aké boli iné alternatívy?
Maroš: Tie si už presne nepamätám, ale boli tam názvy ako Virus, Second Breath, alebo Hate in High..

Ktorý z tých návrhov bol Tvoj?
Maroš: Second Breath.

Na bandzone.cz vo vašom profile mate song Second Breath, podľa toho si chcel názov pre kapelu?
Maroš: Nie, pesnička vznikla neskôr ako názov kapely.

Keď sme pri bandzone, máte tam iba jeden song a to spomínaný Second Breath, kde ste ho nahrávali a aký máte dojem z nahrávky?
Maroš: Song sme nahrali koncom októbra 2007 v bratislavskom štúdiu Package. Vzhľadom na to, že hráme Hardrock - metal, chceli sme mať rockovo - metalový zvuk, ktorý je charakteristický pre aparáty našich gitaristov a to sa nám do značnej miery podarilo.
Minčo: No tak určite to má od profesionálnej nahrávky veľmi ďaleko, ale my ani profesionáli nie sme. Takže som celkom spokojný.
Viktor: Osobne sa mi ľúbi na nahrávke, že je počuteľne rozlíšiť zvuk Minčovej gitary od mojej, čo nie je tak častý príznak pri menej kvalitných nahrávkach ako je aj táto naša. Nieže by bola zase nejaká nekvalitná, ale ako Minčo spomenul, od profesionalizmu má ďaleko. Ale priniesla nám ďalšie skúsenosti.


          

Na koncerte som videl, že ste mali halfstack Mesa Boogie a Marhsall. Akú hlavu a bedňu používate?
Minčo: Používam hlavu Mesa Boogie dual caliber a bedňu mám Mesa boogie 4x12 traditional, no začínal som na 65wattovom kombe Hughes/Kettner....časom som šetril peniaze a kúpil som si spomínanú Mesu....rozhodol som sa pre ňu vďaka mojmu kamošovi Daliborovi, ktorý si kúpil podobný model a hralo to neuveriteľne...tak som si povedal, že to chcem aj ja.
Viktor: Odkedy som si kúpil prvú elektriku som verný značke Marshall. Skúšal som veľa aparátov, ale žiadny ma tak nepresvedčil ako Marshall. Momentálne kratšiu dobu používam Marshall 1960A Vintage – bedňu a Marshall TSL 100 rada JCM 2000 – 100W lampová hlava.

Song Second Breath ste nahrávali tiež cez tieto aparáty?
Minčo: Second Breath sa nahrával cez Dual caliber a bedňu som mal požičanú od gitaristu Antropoidu - Mesa boogie 4x12 roadking. Efekty som nepoužil žiadne, šiel som čisto cez hlavu.
Viktor: V štúdiu som nahrával na mojej starej aparatúrke Marhsall AVT 50 + bedňa Marshall AVT 4x12. Všetko čisto z hlavy.

Dnes mnoho tvrdých kapiel podlaďuje. Ako sú na tom gitaristi z Axis?
Minčo: My sme podladení na Dis...čize o pol tóna. A prečo? Hmm....nejak sme sa nad tým nezamýšleli, ale skúšali sme hrať našu tvorbu aj v štadnardnom ladení, a nevyznelo to tak ako má. Je to zvláštne, ale ten poltón robí dosť.
Viktor: Sme o pol tóna a je to tak. Neplánujeme to meniť. Prečo? To sa môžeme pýtať aj prečo nie o tón dole alebo hore..., ale Minčo to už vysvetlil celkom presne.

Kto z vás skladá main riffy a ako si delíte sóla?
Minčo: Riffy skladáme hlavne pri jamovaní, tak vzniklo zatiaľ najviac našej tvorby. Čiže neviem povedať kto robí main riffy. Sóla si s Viktorom delíme väčšinou tak, že máme každý v songu sólo. Niekedy je to len po jednom, záleží od nálady jedného z nás : ) Alebo od nálady skladby.
Viktor: Jamovaním vymyslí niekto riff, po prípade ho niekto ešte dorobí. Niektoré riffy dokonca máme zo Slaverovej hlavy, ktoré niekedy zložil a nikdy ich nepoužil. Teraz vylovil a oslovili nás, tak sme ich zakomponovali. Sóla? To je ťažko, kto sa na čo cíti, akú má náladu, ako sa dohodneme...
Slaver: Ale sú aj momenty, aspoň ja ich vnímam, že počas skušky má niekto už niečo pripravené, predvedie to a tak trochu začne dirigovať ostatných, keď má o tom jasnejšiu predstavu. Napr. Keď chceme nájsť vhodný riff alebo pasaž do aktálnej veci, tak práve vtedy to nejde, a prídem na niečo v kľude doma alebo na intráku . . . sice ten kľud na intráku je veľmi relatívny pojem :) Mňa vie aj stres tak správne nakopnúť na tvorenie.


         
Na jednom videu, čo máte na youtube som videl tvoju biciu sadu. Načo taká veľká? : )
Maroš: Za malou sadou vyzerám pri svojich dvoch metroch ako obor : ) Podstatné pre mňa je ale samozrejme to, že sa mi na nej dobre hrá a spoločné napredujeme : )

Akú značku používaš?
Maroš: Pred 10 rokmi som začínal na Amati v catastrofy stave. Neskôr som si kúpil Tamy Rock Star, ktoré rozširujem dodnes. V sade mam dva 22“ x 16“, 3 prechody 10“, 12“, 13“ a dva kotle. Činely používam Paiste, Sabian a Meinl, ale v blízkej dobe chcem všetky vymeniť za Meinl. Bubny mam osadene blanami Remo - Ebony Pinstripe Black, ktoré mi zvukovo úplne vyhovujú. Šlapky mam od Tamy, séria Iron Cobra.

Takúto výbavu v skúšobni by si vedel predstaviť nejeden bubeník. Po akej dobre hrania si si ich kúpil?
Maroš: Hrám už 10 rokov. K bicím som sa dostal prostredníctvom ZUŠ, kde ma najskôr učil Andrej Mášik prvý rok, po ňom 3 roky Jozef Baňák ml. a v súčasnosti jeho otec. Po dokončení prvého cyklu som sa rozhodol pre Tamu, s ktorou to potiahnem snáď až do staroby : )

Späť k Axis. Vravel si, že hráte Hardrock-metal. Čím ja vaša kapela typická, že si ju zaradil do tohto žánru?
Maroš: Hudobný štýl si nechceme škatuľkovať, pretože veľa ľudí si v ňom aj tak nájde niečo iné, pod čím vystupujeme. Nám sa však tento štýl zdá najvýstižnejší.
Slaver: Skôr by sa dalo povedať, že najviac nás ovplyvnil ten hard rock a metal, čiže z toho vychádzame, ale prvky, ktoré do tvorby vkladáme, už idú priamo z nás.

Ako by si teda charakterizoval Axis?
Maroš: Zakladáme si na prierazných gitarových riffoch a kreatívnej base s bicími. Čo sa týka spevu – to je Viktorova parketa, kde vymysli spev a mi mu do toho svorne „radíme“ : )
Minčo: Chceme tvoriť hudbu, ktorá sa bude páčiť nám a aj ľudom v publiku. Myslím, že zatiaľ sa nám to darí.
Viktor: A nie len ľuďom v publiku, ale tak isto aby si dokázali našu hudbu s radosťou pustiť občas aj napríklad doma...

Ako je to s textami v kapele?
Maroš: Texty píšem prevažne ja, sú o tom, čo sme ako kapela alebo jednotlivci prežili alebo o otázkach ľudského bytia a smerovania.

Ok, ako teda vznikol text ku skladbe Second Breath?
Maroš: Second Breath som napísal ako odpoveď na to, čo sme zažili a kde sme sa dostali a aké to je, keď človek začína odznovu. Hovorí o tom, že každý z nás už niekde hral, ale teraz začíname od začiatku a robíme pre to všetko.

Z toho textu vyplýva, že máte vysoké ciele.
Maroš: Tomu ver, chceme hrať veľké pódia : ) Ako som už povedal, začíname v máji v Pezinku, do konca júna hráme dokopy 12 koncertov na Slovensku a jeden v Českej republike. Naši bratislavskí priaznivci si nás môžu vypočuť v júni, kedy opäť hráme v Randali. Najviac sa však tešíme na jesenný koncert s českou thrashmetalovou legendou Arakain, s ktorými by sme mali hrať vo Viničnom pri Pezinku.

Ako si už spomínal, v štúdiu ste nahrali zatiaľ jeden song, chystáte dať dokopy cele demo?
Maroš: Jasne, demo chystáme na jeseň tohto roku, znovu v Package štúdiu.

Keď sme pri ďalšom nahrávaní, chcem sa opýtať, prečo nespievate po slovensky?
Maroš: V angličtine nám príde naša hudba aj texty ako celok lepšie.

Takže plány sú jasné, najprv koncerty, potom nahrávanie. Diváci sa teda majú na čo tešiť. Čo by si im na záver odkázal?
Maroš: Metal up your ass my friends, vidíme sa na koncertoch !!

Díky za rozhovor, nech sa darí.
Jasne, díky. Drž sa.


kontakt na Axis:
http://bandzone.cz/axis
http://www.myspace.com/axismyspace
vo vystavbe: www.axis-band.sk
axis-band@azet.sk

0 Comments:

Post a Comment