Home made: Pt II

Osobne sa snažím z každého efektu vytiahnuť svoj zvuk neopieram sa o štandardný, vždy rozširujem kompatibilnosť zvuku. Home made je lacnejšia verzia experimentovania. Ja osobne mám lampový zosilňovač a postavil som si asi 20 efektov aby som mal veľký rozsah zvukov ale keďže mi zosilňovač skresľuje na požadovaný limit metalu, nad ktorý už nepôjdem dal som sa na vintage zvuky - proste chlpatý drajv.

Presne toto sa dá nájsť v tých ľahkých zapojeniach efektov. Človek, ktorý chce niečo postaviť by, mal ovládať základy elektrotechniky, to znamená mal by vedieť zmerať odpory súčiastok, napätia, mal by mať základy chápania v schémach a ovládať, prehľad o náradí a materiáloch k stavbe. Odporučím, keď sa človek do toho vôbec nevyzná mesiac vkuse študovať, čítať a až potom začať niečo tvoriť. Dajú sa kúpiť efekty ako skladačka ale človek, keď to poskladá a ono to hneď ide tak na tom nevyťaží lebo, ak sa mu zvuk nebude páčiť nedokáže si to upgreidnuť. Dodám ,že človek by mal mať ako takú zručnosť v rukách aby mohol stavať niečo také.
Ako dobrý začiatok, štart pri stavbe svojho efektu, by som odporučil si postaviť nejaký jednoduchý fuzz s jedným alebo dvoma tranzistormi a s skreslovacími dvomi diódami. Fuzz je úplne najstarší efekt. Zaraďuje sa do vintage kategórie, nemá sám o sebe veľké skreslenie ale má svoje čaro. Dá sa použiť v jazze alebo v rocku pri sólovej hre. V podstate čím viacej súčiastok je v efekte, tým kvalitnejší by mal byť. Treba však začať potupne . Keď už máme postavený jednoduchý efekt treba porovnávať schémy a skúšať iné zapojenia a podľa sluchu doladiť najlepší. Keď človek postaví všelijaké fuzzy s rôznymi charakteristikami zvuku a správaním a začne ho to nudiť, môže začať pracovať s operačnými zosilňovačmi, to sú integrované obvody , také čierne malé obdlžničky ktoré majú na bokoch kovové nožičky. Integrované obvody sú vlastne ako keby 1-2-3-4 tranzistory v sebe len v mini verzii. U efektov je to vlastne tak, že každý tranzistor zosilňuje zvuk. Zosilnený zvuk sa upravuje rôznymi odvodmi, ktoré sú tvorené odporom alebo kondenzátorom, či kombináciou oboch. Spolu tvoria rôzne priepuste pásiem, ktoré filtrujú frekvencie zo signálu a prepúšťajú len niečo z neho. čo spôsobuje zmenu signálu (zmenu zvuku). Skreslenie sa rieši buď prebudením tranzistora, to nastáva vtedy, keď na vstup jedného tranzistora pustíme príliš veľký signál a on ho nestihne spracovať v reálnom čase tak ho skreslí. Pri týchto úpravách signálu z gitary signál stále stráca na sile preto treba stále pridávať ďalšie tranzistory aby sa dal ďalej zvuk modelovať.
Každý efekt ,ktorý postavíte sa dá nejako upraviť ,vylepšiť ale na úkor financií, miesta, schopností a vkusu. To isté platí aj u továrenských ,značkových efektov. Len sa treba vyznať v ich zapojeniach.

0 Comments:

Post a Comment